27 Ağustos 2011 Cumartesi

Kıbrıs Gezisi - Güzelyurt & Lefke

Mavi Köşk Kıbrıs

Kıbrıs gezimizin bir sonraki durağımız ise portakal bahçeleri ile ünlü Güzelyurt oldu.Güzelyurt yolu üzerinde Çamlıbel köyüne Mavi Köşk var ,burası askeri bölgenin içinde yer alıyor.Kapıda kimliklerinizi verip askeriyenin izniyle ,köşkü geziyorsunuz.Köşkün içinde fotoğraf ve kamera görüntüsü almak yasak.

Üst rütbeli komutanların burayı sık sık ziyarete geldiği söyleniyor.Gerçekten önemli bir yere sahip.Köşkün olduğu mevkii şahane,dünyada bir ilk bile olduğu düşünülüyormuş.

Mavi Köşk Kıbrıs from pelin süme sak on Vimeo.

Mavi Köşk:Girne-Güzelyurt dağ yolu üzerinde, Orta Doğu Teknik Üniversitesi kampusu yakınlarındaki Çamlıbel Köyünde. 1956 yılında yapılmış. O dönemin şartlarında; böyle muhteşem bir mimari gerçekten göz kamaştırıyor. Zamanın şartlarına göre, oldukça lüks. İçerideki; eşyalar, değerli tablolar, aksesuarlar, perdeler, banyo ve tuvalet dekorasyonları, bahçesindeki havuz, içerisindeki devir-daimli olarak şarap akan estetik musluk, Roma medeniyetinin etiketlerini taşıyan havuzlar, o zamanın şartlarında bütün odaların klimalı oluşu, gizli dehlizler, gizli kasalar, köşkün içerisindeki açıklanamayan sırlar. Köşkün sahibinin oturma odasındaki bütün eşyalar orijinal.

Mavi Köşk Kıbrıs
(Pablo Pavilides’in dağların arasından kaçtığı tünel)

O yıllarda; ada cumhurbaşkanı olan Makarios’un avukatı ve Orta Doğu’nun en büyük silah tüccarı olan İtalyan asıllı Rum; Pablo Pavilides’e ait ev. Pavilides; 1974 Barış Harekatında; bir tünelle, buradan kaçar.
Pablo Pavilides’in daha sonra mafya yüzünden öldürüldüğü söyleniliyor.

Bu gezileride askeri personel sayesinde yapıyorsunuz.Geniş ve çok güzel bir bahçesi var.O dönemde evin içinde ki her şey gerçekten çok lüks olarak döşenmiş.Mutlaka görülemeye değer diyorum.

(Şarap Çeşmesi)

Çamlıbel köyünden ayrıldıktan sonra Lefke'ye doğru ilerledik.Lefke ise narenciye bahçeleriyle ünlü bir yer.Portakal ve limonlar yerlerde geziyor :) Lefke'de yeşilırmak köyünde nefis çilek tarlaları var.

Güzelyurt Köyü

Biz çocuklarla yol boyu ellerimizle topladık,hayatımda yediğim en güzel çileklerden biriydi..

Gezerken es geçmeyin diye yazıyorum.. Lefke'Deki en önemli kalıntı Soli Harabeleri inanılmaz güzel bir yer. O tarihlerde böyle geniş bir alana kurulması ve bu tarihe kadar kalıntılarının kalması bile ne çok şey anlatıyor bize.Antik çağ dönemindeki kalıntıları incelemek ,fotoğraflayabilmek bizim için şahaneydi.

Tiyatro,pazar yeri ve diğer kalıntılar koruma altında.

Soli Harabeleri:Soli’nin orjini İ.Ö. 700 yıllarına ait ve Asurluların haraç aldıkları kentleri içeren bir listeye kadar izlenebilmiştir. Bu listede kentin adı Si-il-lu olarak geçmektedir. Eski yazılı kaynaklara göre İ.Ö. 580 yılında adadaki krallardan Philokypros, hocası Atinalı filozof Solon’un tavsiyesi üzerine, başkentini Aepia adle kentten Si-il-lu’ya taşımış ve buraya hocasının adını vermiştir. İ.Ö. 498 yılında adadaki öteki kırallıklarla birlikte Soli de kıbrıs’ın hakimi olan Perslere baş kaldırmış ve yenilmiştir. Soli, en parlak yıllarını Roma döneminde yaşamıştır. Ancak İ.S. 4. yy’a gelindiğinde, liman gemilerin giremeyeceği kadar dolmuş ve bakır madenleri kapanmıştı. 7.yy’daki Arap korsanlarının akınları kentin sonu olmuştur. Araştırmalardan Soli’de de tiyatronun sırtını verdiği tepeyi kaplayan akropoliste Vuni’deki gibi kral sarayı olduğu anlaşılmıştır. Kazılarda Helenistik döneme ait altın ve gümüş takılar, İ.Ö. 1.yy’da yapılmış mermer bir Afrodite heykeli (Kıbrıs Müzesi – Güney Kıbrıs) ve İ.Ö. 2.yy’a ait Amazonlarla savaşı gösteren bir kabartma ele geçirilmiştir. Viyana Tarih Müzesi’nde Fugger lahdi olarak bilinen lahdin de Soli akropolisinden çıkmış olabileceği ileri sürülmüştür. Kazılarda, Helenistik döneme ait, agoraya açılan sütunlu caddenin ve agoradaki mermer anıtsal çeşmenin kalıntıları da açığa çıkmıştır. Tatlı su kaynakları, verimli topraklar ve korunaklı bir liman, ayrıca bakır yatakları ve bakırı işleyecek bol miktarda odunun bulunması Soli’nin burada kurulan ilk yerleşme olmayabileceğini göstermektedir. Nitekim arkeolojik kazılarda İ.Ö. 11.yy’a tarihlenen biryerleşmenin izlerine rastlanmıştır.

kaynak:buradan

Lefke'de iyice gezip yolduktan sonra dalgasız bir koy bulup deniz keyfi yaptık.Güzel lokantalar ve efis koylar var.Dilediğimiz yerde mola verip yüzdük.

Vuni Sarayı

Vuni Sarayı çok yüksek bir tepede kurulu,yolu tımanırken bile çok korktum :) hem çıkıyoruz hemde sürekli insanların o imkansızlıklar içine buralara nasıl geldiklerini ve nasıl saray inşaa ettiklerine şaşırıyoruz.

Vuni Sarayı, Lefke ile Yeşilırmak arasında denizden oldukça yüksek bir tepe üzerinde kurulmuş ve 137 odası, güzel manzarasıyla muhteşem bir saraydır. Su ihtiyacını karşılamak için yağmur sularının saklandığı bir sarnıcı vardır. Vuni’nin en görkemli yeri burasıdır. Sarnıcın başında devasa bir yarı tamam heykel durmaktadır. Dik ve virajlı asfalt bir yolla çıkılan saray günümüzde açık hava müzesi olarak ziyaret edilmektedir. Vuni’den Akdenizin koyu mavi renginin seyrine doyum olmaz.
Yeşilırmak yönünde, denizde bulunan küçük ve dik ada “ Limnidi adası” buradan çok güzel görünmektedir. Bu adayı seyrederken insan kendisini adeta ana kıtada sanıyor. Lefke, Trodos Dağı, Gemikonağı,Yedidalga, virajlı yollar ve deniz doyumsuz seyirler sunar sizlere. Athena Tapınağının izlerini görmeden Vuni Sarayından ayrılmamak gerekir.

Vuni Sarayı - Kıbrıs from pelin süme sak on Vimeo.

Vuni Sarayı'nı gezdikten sonra otele dönüş için yola koyulduk,o gün şansımıza yine hava püfür püfür ve çok güzeldi.Dönüş yolunda Cengiz Topel Anıtı'nı da ziyaret ettik.

Türk pilot yüzbaşı. 1964'te Türk Hava Kuvvetleri'nin Kıbrıs'ta gerçekleştirdiği uyarı uçuşunda, uçağı Rum uçaksavarlar tarafından vurulunca paraşütle atladı ve esir düştü. Rumlar tarafından hastanede öldüğü belirtilen Topel'in naaşı iade edildi. Türk Hava Kuvvetleri'nin Kıbrıs'taki ilk pilot kaybıdır.